Tre åtgärder för en konkurrenskraftig och hållbar sjöfart

För att nå de breda politiska målen avseende bland annat miljö och klimat, konkurrenskraft och sysselsättning, säkerhet och försvar föreslår vi att tre mycket kostnadseffektiva åtgärder genomförs. Avgörande för en konkurrenskraftig sjöfartsnäring och alla åtgärder är att regering och riksdag garanterar förutsägbara och långsiktigt konsekventa villkor för näringen.

1. Ta bort stämpelskatten

Fartyg innebär stora kapitalinvesteringar som kräver lån och säkerhet genom pantbrev. I Sverige består detta av en stämpelskatt  på 0,4 procent. Rederier som investerar i miljöteknik gör ännu större investeringar och straffas i dagens system. Stämpelskatten bör därför tas bort för fartyg i enlighet med förslaget i utredningen om sjöfartens konkurrenskraft, Vågade Skatter.

2. Utveckla tonnageskattesystemet

Utredningen om sjöfartens konkurrenskraft, Vågade Skatter, behöver införas skyndsamt med tillägg att:
  • Alla fartyg som utsätts för internationell konkurrens och bedriver trafik längs Sveriges kuster ska kunna ingå i systemet.
  • Rederier som bedriver så kallad specialsjöfart ska inkluderas i systemet.
  • Trösklarna att gå in i tonnageskattesystemet måste sänkas.
3. Säkerställ en långsiktig nettomodell Att bevara och återställa nettomodellen är en viktig principfråga. Det är viktigt att systemet är förutsägbart och stabilt. När regelverket försämras minskar rederiernas förtroende för det. Det är också viktigt att statens del i den svenska modellen inte påverkas då den utgör grunden för de villkor som förhandlats fram av sjöarbetsmarknadens parter.